Wat ben ik nu eigenlijk aan het doen? - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Shelley Kramer - WaarBenJij.nu Wat ben ik nu eigenlijk aan het doen? - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Shelley Kramer - WaarBenJij.nu

Wat ben ik nu eigenlijk aan het doen?

Door: Shelley

Blijf op de hoogte en volg Shelley

12 Maart 2009 | Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Hier even een bericht tussendoor over wat ik nu eigenlijk voor mijn studie aan het doen ben hier in Engeland, omdat een aantal mensen dit vraagt. Ik zal dus proberen dit uit te leggen tot het punt waar ik het zelf ook niet meer weet :)

Ik ben onderzoek aan het doen naar een neurologisch ziektebeeld, amyotrofische lateraal sclerose (ALS). Om het simpel uit te leggen: dit is een ziekte die op oudere leeftijd optreedt (50-60) en dan al je motorische (bewegings) functies uitschakelt en uiteindelijk dus ook je ademhalingsspieren. Binnen 3-4 jaar zijn de meeste patienten dood en er is geen medicijn. Lize doet een ziekte die langzamer verloopt en andere verschijnselen heeft; primaire lateraal sclerose.

De eerste paar weken heb ik besteed aan iets dat “Tissue culture” heet. Ik heb fibroblasten (bepaalde soort cellen) van patienten met ALS in een fles laten groeien. Ook heb ik ze op tijd gesplitst, dat wil zeggen als er genoeg zijn ze overzetten in twee flessen. Dit moet allemaal steriel, omdat de cellen anders doodgaan. Tot nu toe heb ik 3 patienten en 3 controles. Die controles zijn voor later om te checken of zij dezelfde veranderingen in het DNA hebben of niet, maar daar kom ik later op terug.

Nadat de fibroblasten goed gegroeid waren kon ik hier RNA uit halen. Dit kopieert het DNA en bevat dus dezelfde eigenschappen. Dit RNA heb ik eruit gehaald met een behulp van een doos met allemaal leuke spulletjes erin wat dan met een pipet in allemaal kleine buisjes gestopt moest worden. Dat heb je na een paar keer doen ook wel weer gezien. Alleen de eerste keer nadat iemand het laten zien, moest ik dit helemaal in mijn eentje doen met behulp van een boekje, omdat Lize ziek was. Er was dus helemaal niemand bij en dat was echt eng, want je kan alles verpesten... Maar alles is goed gegaan. Ik heb nu RNA van al mijn 3 patienten en 3 controles.

Op dit moment worden er bepaalde “chips” besteld die alle genen van de mens bevat. Hierin zit dan het RNA van de genen die bekend zijn en dit wordt zo uit een fabriek gehaald. Wat ik dus ga doen, is mijn patient-RNA vergelijken met wat er in de “normale mens” zit, om te zien of ik verschillen kan vinden. Mijn patient-RNA gaat dan aan het matchende chip-RNA vastzitten. Het enige is dat het RNA in de “chip” precies hetzelfde is als mijn patient-RNA en dan kan het dus niet aan elkaar gaan zitten. Op dit moment ben ik dus bezig om mijn RNA te spiegelen.....echt kut-werk. Het is een proces waar 1 uur incubatie (oftewel niks doen) inzit, dan 2 uur incubatie en dan 16 (!!) uur incubatie. Verschrikkelijk. Kunnen ze niet gewoon gespiegeld RNA in de fabriek maken dat ik mijn gewone RNA kan gebruiken? Sukkels!

En van alles wat ik daarna nog moet doen om het te kunnen vergelijken snap ik niets. Daar moet ik nu over schrijven, maar er komt niet zoveel :D

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik heb geschreven en anders hoor ik het wel weer.

Liefs, Shelley

  • 12 Maart 2009 - 21:52

    Oma Rina .:

    Hoi Shell .Wat jij aan het doen bent is een heel belangrijk onderzoek .Want een vriendin van mij heeft 10 jaar geleden ALS gekegen en dat heeft 2 jaar geduurd voor ze wisten wat het was .en we hadden er nog nooit van gehoord,Maar ze is er wel aan overleden.O,ja Mvr.Drosterij is gevallen En na foto,s in het ziekenhuis moest ze blijven met 3gebroken ribben want de dokter is bang dat ze ook nog een klaplong krijgt,dat gebeurt je ook nog als je 100 jaar ,hoop maar dat het goed afloopt.
    xxxxOma

  • 12 Maart 2009 - 22:55

    Lorraine:

    Hee shel!

    Dit is idd een stuk duidelijker!

    xx

  • 13 Maart 2009 - 08:27

    Nanska:

    Heel verhelderend en interessant!

    xx

  • 16 Maart 2009 - 15:40

    Opa:

    Shelley,

    Gefeliciteerd met het behalen van Matt's rijbewijs
    Ik heb een diascanner gekocht,hier mee kan ik dia's digitaal scannen en op de computer zetten.
    Per dia duurt het scannen ± 4 miuten en ik heb er 1400,dus ik ben voorlopig nog niet klaar.
    Ik zal één dia opsturen met hotmail
    Veel succes met je studie en doe de groeten aan Lizz
    Groetjes Opa en Oma

  • 17 Maart 2009 - 16:27

    Mama:

    Hoi Shelley, het klinkt super ingewikkeld allemaal. Ik vind het echt knap dat dit je allemaal lukt.

    xxx Mama

  • 17 Maart 2009 - 17:23

    Stephanie:

    Verhelderend maar wat een werk zeg! Zet hem op...!
    Hier is het mooi weer en ik zit ook binnen in de boeken, origamie en Flash... School--> LEUK!

    Groetjes

  • 17 Maart 2009 - 18:07

    Anita:

    Hoi Shelley,

    Klinkt interesant leuk dat je ook patienten contact hebt, dat maakt het realistischer.
    Even wat anders ik begreep van je vader dat als je in juni weer thuis bent jij en Matt op zoek gaan naar een woning.
    Mijn schoonvader heeft een nieuwe vriendin en hij wil na de zomer bij haar intrekken. Hij blijft dus met een hele huisraad zitten.
    Eigenlijk zoek hij iemand die zijn woning gaat huren en zijn huisraad wil overnemen. Jij en Matt komen helaas niet in aanmerking omdat er een wachtlijst is. Mijn schoonvader wil de woning in principe ook wel op zijn naam laten staan en dan kunnen jullie er wel in.Het is in Almere verzetswijk 5 min. lopen van het treinstation.
    Ik weet helemaal niet waar jullie willen gaan wonen, maar denk er maar eens over na.

    Lieve groeten,

    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Sheffield

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2009

De laatste

07 Juni 2009

Dublin

31 Mei 2009

Cubanas

26 Mei 2009

Het laatste stageweekje!

20 Mei 2009

Hels weekendje Wales
Shelley

Actief sinds 13 Jan. 2009
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 20252

Voorgaande reizen:

28 Maart 2016 - 03 Oktober 2016

Bonaire

01 April 2012 - 21 Juni 2012

Zuid-Afrika

09 Januari 2010 - 21 Maart 2010

Buenos Aires

27 Januari 2009 - 21 Juni 2009

Sheffield

19 Mei 2014 - 30 November -0001

Zuid-Afrika als basisarts

Landen bezocht: