La escuela - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Shelley Kramer - WaarBenJij.nu La escuela - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Shelley Kramer - WaarBenJij.nu

La escuela

Door: Shelley

Blijf op de hoogte en volg Shelley

15 Januari 2010 | Argentinië, Buenos Aires

Oké, waar was ik gebleven. Mijn eerste schooldag. Maandag was het dan zo ver en moest ik voor het eerst naar school. De Duitser was zo aardig om mij daarheen te brengen en om 07.00 gingen we de deur uit. Bij de school aangekomen moest ik een soort van test doen om te zien welk niveau ik heb.
Na de test kreeg ik een papiertje met daarop een lokaal en de lestijden. Lokaal 18 van 14.00-18.00 elke dag. In de middag dus. Gelukkig mag ik over een paar weken naar een ochtendklas van 09.00-13.00. Maargoed, in lokaal 18 aangekomen kom ik erachter dat ik met mensen in een groep zit die al minimaal 1,5 jaar (!) Spaans hebben gestudeerd en dat het een intermediate klas was. Daar was ik dus niet zo blij mee, maar de lerares zei dat ik het maar moest proberen. Maar toen ze zei dat we de verleden tijd wel even snel gingen “herhalen” heb ik toch maar gezegd dat ik naar een andere klas wil, omdat ik de verleden tijd nog nooit heb geleerd. Dus nu zit ik gezellig in een beginners niveau 2 klas. De lessen gaan goed en vandaag heb ik mijn eerste examen. Elke week op vrijdag is er een examen om te zien op welk niveau je zit. De lerares spreekt alleen Spaans en soms is het best lastig te verstaan. Het Spaans is hier aardig verschillend in de uitspraak dan in Spanje, maar dat vertel ik wel een andere keer.

Terug van school moest ik alleen en dat ging allemaal goed, tot ik erachter kwam dat ik mijn huis al voorbij gelopen was! Gelukkig kwam ik er vrij snel achter. Dat is trouwens niet de enige keer dat ik verkeerd was. Gisteren bijvoorbeeld, toen ik naar school liep voor de vierde keer al, liep ik om onbekende reden opeens te vroeg naar links en was ik dus ergens waar ik niet moest zijn. Het zal nog wel even duren voordat ik alles ga herkennen, want alles is hier in vierkantjes gebouwd en tot nu toe is voor mij elk vierkantje ongeveer hetzelfde…..

La familia

De zoon van Maria woont toch niet hier, hij woont sinds kort met zijn vriendin samen. We zijn dus met z’n drietjes hier. Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind en dat ik me ook echt thuis voel. Maria is heel lief en praat heel veel met ons en we veel leren van haar. Elke avond om 20.00 krijgen we avondeten, maar zelf eet ze ’s avonds niet. Beetje vreemd, maar heel veel vrouwen willen hier super dun zijn, dus ja, dan eet je natuurlijk niet. Wij krijgen wel altijd lekker te eten. Ik heb hier al een aantal keren een schnitzel gehad, maar alleen van kip of rundvlees. Dat heet hier Milanesa. Mijn slaapkamer is best groot en heeft een mini-balkon. Ik zal een aantal foto’s van het huis toevoegen.

De nacht van maandag op dinsdag werd ik wakker van een enorme storm. Alles trilde en er was heel veel bliksem, onweer en regen. De volgende dag was het over en was het lekker “koud”, zo’n 19 graden. Ik ben blij dat ik een lange broek heb meegenomen ;-)

Las Brasileñas

Op school heb ik een groepje Braziliaanse meiden ontmoet. Er zijn ook wel Nederlanders, maar het leek me juist wel goed om met mensen om te gaan die niet zo goed Engels spreken. Helaas spreken ze wel veel Portugees, maar tegen mij spreken ze natuurlijk gewoon Spaans. Ze hadden me hun adres gegeven, want ze hebben geen Argentijnse simkaart, en kwam ik erachter dat ze in het gebouw wonen waar ik na dit gastgezin in ga wonen.

Gisteren na school heb ik met een Braziliaanse meid en jongen ergens een stuk pizza gehaald, want we hadden honger. En dat kostte wel 2,50 pesos! (omgerekend zo’n 0,45 euro) Daarna ben ik met hun meegegaan naar dat huis en kon ik dus mooi even kijken waar ik over een tijdje kom te wonen. Ze hebben me alles laten zien, ook de badkamers, waar een bordje hing boven de WC met: “Gooi geen wc-papier in het toilet!”………???......... Mag dat dan niet in Argentinië? Weet ik veel, ik heb dat gewoon gedaan. Ze vertelden mij dat dat hier niet kan, en in Brazilië ook niet. En ze moesten dus lachen om mijn vraag. Ik heb maar meteen aan Stefan, de jongen in mijn huis, gevraagd of hij dit wist. Gelukkig vertelde hij mij dat het bij Maria wel kan.

Na de tour van het huis zou die jongen, hij heet Felipe, mij wel even wat Braziliaanse muziek laten horen en liet hij zien hoe ze daar op dansen. Daarna probeerde hij wat moppen aan mij te vertellen, maargoed daar snapte ik natuurlijk niets van. Eigenlijk maakt het ook niet uit, het komt er eigenlijk allemaal op neer dat Portugezen gek en dom zijn, zoals we dat in Nederland over Belgen kennen ;-) Ze hebben zelfs liedjes over Portugezen en die liet hij me ook horen.

Woensdagavond was er een feest van de school in Palermo, een andere wijk in Buenos Aires. Het feest zelf was niet zoveel aan, maar de taxirit terug was interessant. De taxi die ik had genomen naar het gastgezin de eerste dag was prima, maar deze rit was wel degelijk anders. Ze rijden hier hard, aan alle kanten halen ze elkaar in, ze rijden vlak achter elkaar, om elk aar heen en als het past in dezelfde strook. Ik hoop dat niet alle taxi’s zo zijn en anders is er maar één ding dat je kan doen: Je ogen dichtdoen en heel hard hopen dat je ze na de rit weer open kan doen!

Detalle interesante

Dan nu nog een leuk weetje over Argentinië. Zoals je misschien wel weet is het hier zomer wanneer het in Nederland winter is en andersom. In augustus (winter) is het hier dus “koud”, maar elk jaar weer is de week van 20 t/m 27 augustus warm. Geen uitzonderingen. Dit heet “veranito de San Juan”, ofwel “zomertje van San Juan”. Deze week wordt gevolgd door “tormenta de Santa Rosa”, ofwel: “storm van Santa Rosa”. Dit is het einde van het koude seizoen.

Liefs,

Shelley

  • 15 Januari 2010 - 15:13

    Chris:

    Heel apart: zo'n fiets in de woonkamer....
    Waarschijnlijk mag er geen papier in het toilet vanwege kans op verstopping!! Is in griekenland ook vaak zo.
    Leuk verslag, ben benieuwd naar de volgende, veel plezier

    XX

  • 15 Januari 2010 - 15:25

    Jolien:

    Heey Shel!
    Leuk om je verhaaltjes te lezen en ook een beetje een beeld te krijgen zo met de foto's erbij! Dan had je je toets toch wel erg goed gemaakt al als je bij die gevorderde ingedeeld werd! Maarja wel verstandig om bij het begin te beginnen ja! ;) Maar ben je verder al een beetje gewend? Nog wilde weekend plannen? :D Veeel plezier! xxxx

  • 15 Januari 2010 - 15:27

    Lize Linde:

    Dag vriendinnetje,
    Wel heel officieel nu met die foto's erbij... ben zo poepie jaloers!! Mis je!!

    Ik ga nu een weekendje naar Groningen. Ook wel ver. Haha

    Kus

  • 15 Januari 2010 - 15:42

    Mama :

    Hoi Shelley,

    Klinkt allemaal goed en de foto's zien er goed uit. Ben blij dat je het naar je zin hebt en inmiddels contacten hebt. Wel zo gezellig. Overigens wel verstandig om een andere klas te nemen, als je het niet kan bij benen schiet dat ook niet echt op. Een ochtend klas lijkt me idd veel fijner dan een middag klas, klopt het overigens van het vele vlees wat er geserveerd wordt?

    xxx Mama

  • 15 Januari 2010 - 21:19

    Oma&Opa .:

    Hoi Shelley .leuk die foto,s kunnen we zien waar je woont .worden er net zoveel fietsen gestolen als in Amsterdam? nou we kijken uit naar je volgende verslag.xxx Oma .

  • 15 Januari 2010 - 22:26

    Anita:

    Hoi shelley, ik vind het altijd leuk om jouw reis verhalen te lezen. Goed van je om niet vertrouwd de nederlanders op te zoeken maar echt voor het spaans te gaan. ook toevallig dat die mensen in het zelfde gebouw wonen. Toen je aangaf dat de 1e klas waar ze je in plaatsen niet goed was voor jouw moest je dat ook al in het spaans doen of in het engels?
    In Thailand mocht je ook geen toiletpapier in de wc gooien er stond altijd een afval bakje.

    Ik zie weer uit naar je volgende verhaal.

    Lieve Groeten,

    Kim en Anita

  • 16 Januari 2010 - 07:39

    Nicole:

    Wat een gezellig verhaarl weer, vind het zo stoer van je wat je allemaal onderneemt.
    Mis je de B20 en B30 al?? hihi
    Veel plezier
    X

  • 16 Januari 2010 - 13:13

    Rianne:

    Dus toch niet zo duur voor zo'n grote stad?!
    Maar ze hebben er wel fietsen, je hoeft dus niet elke dag te geit naar school:)

    mazzelpikkie

  • 16 Januari 2010 - 13:17

    Rianne:

    Over het bovenstaande berichtje..
    B20? Is die niet van bassie en Adriaan;)?

    Xx

  • 16 Januari 2010 - 15:27

    (Ome) René:

    Hee Shelley,

    Leuk om wat foto's te zien. Het is wat voller, maar verder lijkt dat wel een Sheffield's keukentje ;)
    Ik vind het trouwens wel een goede gewoonte dat de vrouwen 's avonds niet eten. Worden ze niet zo Hollands "rond" en is nog goedkoper ook... Moeten we hier dus ook maar invoeren!
    Oh ja, als je nog wat leuke teksten over Portugezen te pakken kan krijgen, houd ik me aanbevolen. Daar kan ik vast ook wel lol mee hebben 8)
    Tot het volgende verslag...

  • 17 Januari 2010 - 17:49

    Cathy:

    Hey Shell, klinkt goed allemaal en leuk om te horen dat je al een beetje vrienden aan het maken bent. Ben benieuwd naar alle avonturen die nog zullen volgen. Groetjes vanuit het druilerige nederland

  • 17 Januari 2010 - 18:46

    Sammy:

    Heeeey wijffie

    ik heb dit adres gekregen van Nicole..

    Wat een verhalen nu al zeg haha . En wat gaaf he om dat zo mee te maken!! helemaal goed

    Ga lekker genieten denk vooral niet aan het AMC behalve aan mij, nicole en manonia en ik hou alles gezellig bij

    Gr. sammy

    (one of the pans ladiesss)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Shelley

Actief sinds 13 Jan. 2009
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 20315

Voorgaande reizen:

28 Maart 2016 - 03 Oktober 2016

Bonaire

01 April 2012 - 21 Juni 2012

Zuid-Afrika

09 Januari 2010 - 21 Maart 2010

Buenos Aires

27 Januari 2009 - 21 Juni 2009

Sheffield

19 Mei 2014 - 30 November -0001

Zuid-Afrika als basisarts

Landen bezocht: